ARCHIVUM SECRETUM KOŠICE

Fascinujú ma staré priestory, objekty a miesta, z ktorých cítiť históriu. Fascinujú ma zákutia, kde popustím imagináciu a predstavujem si ako nimi prechádzali doboví ľudia a aké životné situácie sa tam odohrávali. Ako pedagóg sa s malou dušičkou veľkej snahy pokúšam prenášať toto nadšenie aj na mojich študentov. Výsledky sú zatiaľ jasne nejasné.

Návšteva tajného archívu mesta Košice bola pre mňa po rokoch príjemnou spomienkou. Vôbec prvýkrát som túto inštitúciu navštívila ako študentka vysokej školy, píšuca diplomovú prácu o mníšskych rádoch, pôsobiacich v našom meste. Avšak dostala som sa akurát pred dvere pracovne vtedajšieho šéfa. S mojou neznalosťou latinčiny, maďarčiny a nemčiny (jazykov väčšiny dochovaných listín) som nemala šancu  prečítať si čo i len krátku zmienku k mojej téme.
Do tejto najstaršej inštitúcie v meste som sa vrátila po dekáde ako spolupracovníčka. Prekročila som prah viacerých dverí a videla miesta, ktoré sú mnohými Košičanmi nepoznané. Po ďalšej dekáde rokov som tu zavítala v sprievode mojich študentov, maturantov.

Tohto roku si Košice pripomínajú 650.výročie udelenia mestského erbu ako najstaršej právnickej ustanovizni v Európe. Listina vydaná Ľudovítom Veľkým v roku 1369 k tejto príležitosti je najvzácnejším dokumentom archívu. Európsky unikát, ktorý bol svojim výzorom pre nás malinkým sklamaním.
Listine chýba pečať, a keďže pergamen bol v stredoveku veľmi drahý, pôsobí táto listina v porovnaní s ostatnými listinami akosi skromnejšie.
Najvýznamnejším dokumentom pre mesto bolo veľké privilégium z roku 1347 udelené kráľom Ľudovítom Veľkým, na základe ktorého sa Košice zaradili na druhé miesto v Uhorskom kráľovstve po Budíne. Totálna pecka v poznaní obdobia našej histórie, v ktorom Bratislava bola iba rybárskou "vesničkou" pri Dunaji.
Mala som taký malý pocit zachvenia radosti, že si túto informáciu študenti zapamätajú. Ich nadchol nádherný benátsky nábytok, v ktorom sú uložené listiny a spisy. Vyjadrili ale znepokojenie nad slabším bezpečnostným zabezpečením a jednoduchým uskladnením kníh. Pravdepodobne po zhliadnutí filmového prepisu knihy Dana Browna, kde hlavný hrdina (hrá ho Tom Hanks) skončí uväznený vo Vatikánskom supermodernom archíve, majú predstavu, že všetky archívy sú zabezpečené na podobne vysokej bezpečnostne úrovni. Nuž, kiežby!
Študenti načreli do tajov heraldiky a výroby pečatí. Boli skvelí a samozrejme nezabudli na pár selfíčiek. Veď ako inak!
Viac sa o našom najstaršom erbe dozvieme na konferencii o listinách, ktorá sa uskutoční počas Dní mesta Košice v máji. Tie sa konajú práve pri príležitosti udelenia najstaršieho erbu nášmu mestu.



 Zdroj: Archív mesta Košice

Comments

Popular posts from this blog

Nebojím sa budúcnosti, lebo sa nezmení...

15 hodín v klíme a niečo medzi tým

Hrvatska Republika opäť (2.časť)