Zachráň život = vyrob si problém

Stáva sa nám to často, keď prechádzame okolo nevládnych, či opitých bezdomovcov, odpočívajúcich indivíduí na lavičkách. Premkne nás obava, čo ak je ešte živý, je potrebné zavolať pomoc, viem mu nejako pomôcť?
Už sa mi párkrát stalo, keď som sa pristavila pri človeku, ktorý nejavil známky života alebo sa zmietal v čudných kŕčoch. Zavolala som 112, ale pohľad okoloidúcich mi dal jasne najavo, že je to zbytočné, veď si zato ľudia môžu sami. Niekedy sanitka neprišla vôbec, prišli tak akurát mestskí policajti, ktorí prevzali štafetu a ja som sa už naozaj nestarala. Nezachránim všetkých a všetkých nemôžem ľutovať.
Je vianočný čas a moja duša je o čosi mäkšia. Vonku je "pľuha čas" a rozhodujem sa, či je to jesenná depresia alebo jarná únava. Potrebovala som nutne natankovať, tak som vyrazila od kruháča po Moldavskej smerom k obchodným centrám. Keď som prechádzala okolo obchodu Diego, po krajnici sa vliekol sivý pán s akýmsi čudom pod pazuchou. Akosi strácal rovnováhu a naraz spadol ako poleno. "No do frasa!" prešlo mi hlavou. Mala som značnú rýchlosť, čiže ak by som zastala, asi by som spôsobila kolíziu, keďže autá boli za mnou i predo mnou. V bočnom zrkadle som kontrolovala padlého človeka, ktorého tvár sa zaborila do špinavého piesku na krajnici a videla som len nehybné telo. Moment zlomu. "Čo mám robiť?" pýtala som sa v duchu a odbočila pri cigánskom Kauflande. Našla som zastávku, na ktorej som zastavila a chvíľu premýšľala. Napadlo ma, že padajúceho človeka mohol niekto zazrieť z obchodu a možno už zavolal pomoc, alebo okoloidúce autá urobili podobne. Svedomie a to mäkké ja ma ale dohnali k tomu, že som zdvihla telefón a vytočila 112.

Prvý kontakt
Vyrapotala som všetko aj s navigáciou ako sa dostanú k padnutému človeku. Pán ma prepol na 155.

Druhý kontakt
Opäť som všetko zopakovala, upozorňujúc, že možno sa človek už zdvihol alebo mu niekto pomohol, ibaže ja som nemohla v tom úseku zastaviť a preto "iba" volám. Pán na linke si to ešte preveril otázkami a nakoniec to uzavrel "takže vy ste to iba videli, ale pravdepodobne ste sa ponáhľali do nemocnice lebo rodíte, takže ste nezastavili". "ČOOOOOOOOOO???????????" nechápala som jeho poznámku. Trochu ma to vyviedlo z miery, ale našla som silu vzdorovať človeku, ktorý rozmýšľa vo vzorcoch. Jasne som mu povedala, že som si myslela, že môj telefón bude už neaktuálny, keďže medzitým už mohol niekto pomôcť tomu človeku, ale ja som nemohla, inak by som spôsobila haváriu a boli by zachraňovali nie jeden, ale pár životov. Operátor mi oznámil, že tam posiela sanitku.
Došla som domov a hlavou mi vírila myšlienka pomoci blížnemu. Neviem, či som vedela urobiť viac. Myšlienky mi prerušili moje bláznivé deti a už som frčala ako predvianočné vykynuté cesto.

Tretí kontak
Zazvonil telefón. "Pani, môžete nám presne opísať situáciu, ako sa to stalo?" zaznelo v telefóne. Opäť som odrapotala celý príbeh. Tentokrát žena na telefóne sa jemne ospravedlnila, že volá, ale ten pán je vlastne pani a či teda ona je ten "môj" padlý človek. Bola som prekvapená zmenou pohlavia, ale človek mal krátke sivé vlasy a vôbec nevyzeral ako žena. Pani zložila a mňa premkla nervozita.

Štvrtý kontakt
Ďalší telefón. "Dobrý deň, len si chcem overiť, či ten človek vyzeral tak a tak, či tam nemáme hľadať ešte niekoho iného, či teda totožnosť osoby je tá istá..." A stále dookola. V hlave mi začalo svitať, či sa z mojej nevinnej pomoci človeku nakoniec nestane nutná obrana proti zločinu poškodenia človeka na zdraví. Lebo u nás je všetko možné.

Piaty kontakt
Zazvonil opäť a mne sa už chvel hlas. "Dobrý deň, môžete nám potvrdiť, že ste daného človeku nezrazili lebo svedkovia potvrdili, že videli ako tú pani zrazilo auto. Ste jediná, ktorá privolala pomoc, ale zároveň jediná tvrdíte, že človek spadol na krajnici. Preto sa musíme uistiť, že to bola náhoda a nie nehoda." Oblial ma pot a v duchu som sa videla na policajnej stanici.

Nie každý dobrý skutok môže vypáliť ako nálepka na zlepšenie svedomia a nie každý život zachraňujúci počin vám zvýši ego. V niektorých prípadoch sa z hrdinu stáva obvinený. Chvalabohu to nebol môj prípad, ale čo ak ešte niekto zavolá?!

Comments

Popular posts from this blog

Nebojím sa budúcnosti, lebo sa nezmení...

15 hodín v klíme a niečo medzi tým

Hrvatska Republika opäť (2.časť)