Keď Američan prekvapí

Faktom je, že edukačný proces na Slovensku podlieha nekonečným reformám, ktorých výsledkom sú stále menšie a menšie vedomosti našich študentov. To je moja súčasná skúsenosť. Samotní rodičia a verejnosť môžu mať na to iný názor, súvisiaci skôr s inou zaťaženosťou našej mládeže. Je to uhol pohľadu a efektivita využívania času na učenie. Výsledky v PISA však  nepustia a potvrdzujú moje skúsenosti. I keď si stále myslím, že máme šikovné deti a neustále im prizvukujem, že to čo majú v hlave im nikto v živote nevezme. Tiež je to naša jediná devíza pri vývoze mladého potenciálu do zahraničia.

V rámci výmenných programov majú naši žiaci obrovské možnosti vyskúšať si štúdium i život v zahraničí. Niekoľko rokov dozadu sa objavujú aj programy, v ktorých zahraniční študenti prichádzajú na výmenné pobyty k nám. Na gymnáziu, kde učím sa v zime zjavil americký študent z Wisconsinu Cordell Jacobson. Pohľadný blonďák neostal žiadnemu oku na našej škole nepovšimnutý. Keďže gymnázium je bilingválne a poskytuje učenie predmetov v angličtine, Cordell nemal problémy s komunikáciou a na svoju vlastnú príťaž sa začal učiť po slovensky. Je úsmevné ho sledovať ako s mladšími deťmi "lúska oriešky" slovenského jazyka, stratený v preklade chvíľami rozmýšľa nad vykaním alebo tykaním danej osobe, či skloňuje s miernou neistotou v hlase. Ale bravúrne zvláda výslovnosť našich "testovacích" slov ako čučoriedka, zmrzlina a pod.
Počas jednej zastupovanej hodiny som mala možnosť s ním prehodiť pár slov a aby sa chlapec niečo naučil, prípadne sa otestoval v geografii, ktorú učím, dala som mu test z geografie amerického kontinentu, ktorý je mu domovom. Štandardne tento test zvládajú študenti pripravujúci sa na maturitu. Dominuje verejná mienka, že v zahraničí prebieha výučba inak ako u nás, a tým pádom aj študenti majú menej vedomostí v hlave. Cordell túto domnienku potvrdil. Výsledky dopadli veľmi zle, ale to som aj očakávala. Možno Cordell neovláda dokonale základné fakty, ale má jasno v iných životných situáciách, s ktorými ma prekvapil neskôr. Aby si túto nepeknú reputáciu poopravil, požiadala som ho, aby maturantom predniesol geografiu USA. Zvládol to perfektne s dôrazom na jeho rodný Wisconsin a bolo evidentné podľa informácií, na ktoré sa sústredil, že americká geografia sa prednáša inak ako naša.
Na konci hodiny sa študenti pýtali mnohé zaujímavé otázky. Mojou otázkou bola jeho budúca voľba povolania. A vtedy prišlo príjemné prekvapenie. Cordell má 19 rokov a veľmi jasno v tom, čím bude. Jeho povolanie má aj špeciálny názov. Porovnávajúc ho s našimi študentmi má možno menej všeobecných vedomostí, ale americký edukačný systém ho naviedol na správnu cestu. Moji maturanti majú 19-20 rokov a v oblasti budúceho povolania tápu. Prihlášky si dali väčšinou na české školy (akoby tie naše neboli dobré...alebo nie sú?), ale oblasti, ktoré si vybrali im veľa nehovoria. S kolegami v zborovni niekedy žartujeme, že im musíme doslova "nájsť ich povolanie".
Cordellovo jasné definovanie jeho povolania bolo pre mňa malým ohromením a zmenilo moju mienku o amerických študentoch.
Cordell o svojom príchode napísal správu, ktorú prikladám.
American student in Košice
https://globaloutreachprogram.com/?fbclid=IwAR0OphVZuWFmyXwE8YvHZtXhwBQrShQ5884ZrMeWMCb3PaPJrTKM5pTC3lI

Comments

Popular posts from this blog

Nebojím sa budúcnosti, lebo sa nezmení...

15 hodín v klíme a niečo medzi tým

Hrvatska Republika opäť (2.časť)